Tuesday, December 22, 2015

KUAT DEMI HAK ANAK2 !

Assalamualaikum
Selamat Pagi !
Pagi2 ain terasa nak update blog .
Nak baca , boleh la baca .
Taknak baca takpe , nanti nak suruh anak2 baca .
Diorang buat hal , ibu liku2 korang nanti !
Korang ingat ibu beranak korang tak sakit ke hah ?!
Hehehehe


Aktiviti waktu tengah2 malam pagi2 buta , orang syok tidur . si adik setengah jam df , tengah df kan adik ,  kakak dah nangis pulak , beralih belah kiri , df si kakak , 15minit , tengah df kan si kakak , si adik xdapat tido lagi , melaung2 , beralih kekanan df kan si adik ..... ulang2 la sampai ibu anak2 terlelap sendiri dengan jayanyaaaa .... paling lama df 1jam , sedang2 setengah jam , plg sekejap bape minit jela . tu baru seround , belum beround2 lagi . tu belum kalau si kakak dengan adik meragam lagi . Belum si kakak mengamuk tendang2 lagi . Fuuuhhh !!! Mencabar keimanan !


Memang ni yg ditunggu2 mcmne nak df kan si kakak dgn si adik nanti masa tengah preggy . asyik duk pk jeee . Hah ! Hamek kau ! huhu . ok pengalaman yg sgt membuatkan ibu yg betul2 kena kuat . Masa pntang kali ni banyak sangat dugaan . Sampai demam2 . Lagi nak abes pantang , banyak kali plak nak dedau2 badan . Demam orang berpantang yg down sangat . Tu belum termasuk ibu meroyan lagi sebab dah terlalu letih sangat ! Sampai rasa nak giveup bagi si kakak ! tapi still lagi kuatkan diri df kan puteri2 kesayangan ibu ni .


Memang start 2nd trimester masa preggy kan lisa , bg dhia susu fm . Dah buntu sgt . Dengan takde stok susu , preggy sickness melampau , buat keje sikit tapi melepek macam kau buat setahun punya keje . Baru masak sikit , punya penat macam masak sekawah . Tu belum masuk asyik tak sihat jeeee .


Tapi skang lepas lisa keluar je , dhia terus taknak fm . Memang nk melekat je . Main penat2 , datang kat ibu , " buuu teeekkk " . ( aissh jgn ada pk lucah plak . anak aku baru setahun . aku tampo laju2 lak  kang ) .  Bila 2 2 sekali df , badan low energy . Jadi badan terlalu letih . Baru lepas bersalin , keluarkn tenaga , anak makin cerdik , anak makin malasak . TIPU lah kalau ain cakap ain tak giveup , tak meroyan , tak stress ! Tapi kuatkan hati jugak bagikan kakak .


Kenapa taknak bagikan si kakak hak dia ? sedangkan Allah dah anugerahkan dilimpahi susu ibu yg banyak untuk anak2 ? Ada ibu susah nak bagi anak susu ibu . Berpeluh2 ceduk ilmu nak susukan anak . Cari milkbooster bagai . Sedih gak kalau difikirkan balik . Serius menangis jugak . Sayu pandang muka anak2 . ( ain ni mmg kememeh , kesat air mata dalam selimut ) . Mindset ain ! Sentiasa fikir positif ! Jangan stress ! yg penting , kena KUAT !!!




Pengalaman fully df kan 2org anak semasa pantang . Mesti ramai ibu2 yg macam ain kan ? Tak kisah yg df , ebm , fm . Tapi ni memang pengalaman baru ain . Yg ruang sikit tengah tu , ibu punya tempat . Ni adik dah beralih dari tilam . Kdg2 ibu , kdg2 akak yg beralih . Abah mana ? Abah keje jauh .  Kami pantang dikampung . Abah kalau balik pun kena jaga ibu anak2 . Letih jugak abah nak melayan kami . Baik yg beso , baik yg kecik , semua mengada2 manja ! huhu . Bertabahlah abah melayan kami anak beranak ! Bukan selalu nak mengada2 manja . hihihihi


Doakan ain kuat beri titisan emas utk puteri2 saya sampai 2tahun . Selagi ain masih bernafas , semoga Allah redha utk hak mereka walaupun kadang2 terabai jugak . dan banyak sangat benda yg terabaiiii . hemmm .......


" Aku tetap Hamba yg lemah disisi Allah , tapi aku akan jadi KUAT demi anak-anak dan suami tercinta ! ALLAHUMMA AMIN . "

















#AinulMardhiah
#1y7m
#23Mei2014
#AinulMalisa
#37hari
#15November2015





jgn kecam entry buruk
update pakai hp cikai je
hehehe

No comments: